Kaksipyöräisen kuljettajan 10 kultaista sääntöä

Moottoripyöräillä ja mopolla ajaminen poikkeaa paljon autolla ajosta. Kaksipyöräisen kuljettajan on huomioitava monia sellaisia seikkoja, joista autoilijan ei tarvitse suurta huolta kantaa.

Kaksipyöräisen kuljettajan 10 kultaista sääntöä

1: Uuden ajokauden alkaessa harjoittele ajamista, aivan kuin aloittaisit ajamisen alusta

Treenaa ajoneuvon käsittelytaitoja, kuten jarrutuksia ja ohjaamista. Liikenneturva (Ulkoinen linkki) ja moottoripyöräkerhot järjestävät ajokauden alussa motoristien "ruosteenpoistokursseja". Tarkista huolella myös moottoripyörän kunto, etenkin jarrut, renkaat ja se, että pyörä ei vuoda mitään nestettä.

2: Muista kunnon ajovarusteet

Motoristin ajoasuun kuuluvat tyyppihyväksytty ajokypärä, tarvittaessa ajolasit, ajopuku (takki ja housut tai haalari), ajohanskat ja ajokengät. Ne suojaavat onnettomuuksissa ja pitävät kylmän loitolla. Värikkäät varusteet myös lisäävät kuljettajan näkyvyyttä. Älä lähde liikenteeseen ilman ajoasua lämpimälläkään ilmalla. Vastuullinen kuljettaja edellyttää myös kyytiläiseltään turvallisia ajovarusteita. Muista, että kypärän kolauttaminen voi aiheuttaa kypärään päällepäin näkymättömiä vaurioita, eikä kypärä ole enää turvallinen käytössä. Suhtaudu varauksella kypärän hankkimiseen käytettynä.

3: Muista, olet autonkuljettajia huomattavasti suojattomampi

Ympäriltä puuttuu autojen tarjoama turvakehikko ja paljon peltiä. Siksi motoristin on osattava ennakoida oikein nopeus ja ympäristön, kuten sään ja muiden liikkujien vaikutus ajamiseen. Tarkkuus ohittaessa, riittävät turvavälit, aktiivinen havainnointi sekä asianmukaiset ajovarusteet tuovat turvaa suojattomalle kaksipyöräisen kuljettajalle.

4: Oman ja muiden turvallisuuden vuoksi, muille ajoneuvoille on jätettävä koko ajokaista käyttöön.

Mopolla tai moottoripyörällä kaistalta toiselle puikkelehtiminen voi aiheuttaa vaaratilanteita muulle liikenteelle ja herättää helposti ärtymystä autoilijoiden keskuudessa. Etenkin ruuhkissa kaksipyöräisen kuljettajalle voi syntyä kiusaus ajaa kaistojen välissä.

5: Moottoripyörillä ja mopoilla ryhmässä ajettaessa tulee olla tarkkana

Pidä reilut turvavälit ja pidä silmällä muita ajajia peilien kautta. Pyri välttämään edellä ajavan kanssa täysin yhteneväistä ajolinjaa. Vaikka ajokaistalle voi mahtua kaksi moottoripyörää rinnakkain, se saattaa aiheuttaa vaaratilanteita. Sopikaa pelisäännöt yhdessä ennen liikkeelle lähtöä, kuten ohitukset, toiminta liikennevalojen vaihtuessa ja taukojen pitäminen. Kokemattomimmat kuljettajat kannattaa sijoittaa letkan etupäähän.

6: Moottoripyörää ajaessa voi iskeä vauhtisokeus

Muista, että ajaessasi satasta, etenet sekunnissa 28 metriä. Pysähtymismatkan pituuteen vaikuttavat erilaiset tekijät, kuten kuljettajan vireystila ja ajoneuvon kunto, niin turvavälissä ei kannata säästää. Mitä suuremmat nopeudet, sitä pidemmät turvavälit tarvitaan.

7: Muut tielläliikkujat havaitsevat moottoripyörän heikosti

Mopon ja moottoripyörän näkyvyys liikenteessä on heikompi kuin isompien ajoneuvojen. Moottoripyörä kiihtyy nopeasti, jolloin autoilijan näkökulmasta se saattaa ilmestyä näkyviin kuin tyhjästä. Mopo ja moottoripyörä sopivat autojen peilien kuolleisiin kulmiin helposti, jolloin autoilija ei välttämättä huomaa sinua. Erotut paremmin käyttämällä aina lähivaloja ja värikkäitä ajovarusteita sekä välttämällä ajamasta muiden kuolleissa kulmissa.

8: Tarkkaile tienpintaa

Kaksipyöräisellä liikkujan on tarkkailtava tien pintaa autoilijoita paljon herkemmällä otteella. Etenkin keväisin teillä on routavaurioita, yllättäviä kuoppia ja asfaltin kulumia. Kesällä kiusaavat irtohiekka, pöly ja öljyläikät, ja syksyllä riskejä aiheuttavat märät, puista pudonneet lehdet. Alkukeväästä ja syksyllä tiellä voi aamuisin olla myös jäätä.

9: Mutkissa vaara vaanii

Tiukan mutkan tai mäen takana saattaa piileskellä hitaasti ajava traktori tai suojaton pyöräilijä. Kun mutkassa ja alamäessä jarruttaminen tai nopeuden vaihtaminen on vaikeaa, on muistettava ennakoida nopeus sopivaksi tilanteessa kuin tilanteessa. Säädä nopeus sen mukaan, miten pitkälle näet. Jos et näe kauas, löysää kaasua.

10: Harjoittele poikkeustilanteita varten

Oikeaa jarrutustekniikkaa ja työntöohjausta on hyvä harjoitella säännöllisesti. Jarruta molemmilla jarruilla, mutta varo lukkojarrutusta etenkin etupyörän osalta. Toisaalta hyödynnä ABS-jarrullisen pyörän jarrut tehokkaasti. Hyväksi jarruttajaksi ei opi kuin loputtomilla toistoilla.