Förstasidan: Ajokortti-info
Förstasidan: Ajokortti-info
Meny

10 gyllene regler för tvåhjulingsförare

Att köra motorcykel och moped är på många sätt annorlunda jämfört med att köra bil. Som MC- eller mopedförare måste du vara uppmärksam på en hel del saker som bilförare inte behöver bry sig så mycket om.

 

  1. Öva upp körtekniken när körsäsongen börjar, helt som om du började från noll. Träna hanteringsfärdigheter såsom bromsning och styrning. Trafikskyddet (Extern länk) och MC-klubbarna ordnar ”avrostningskurser” i början av varje körsäsong. Det är också viktigt att du kontrollerar att motorcykeln är i skick. Var särskilt noggrann med bromsar och däck och försäkra dig om att det inte läcker vätska någonstans.
  2. Kom ihåg körutrustningen. Körutrustningen för MC-förare består av en typgodkänd hjälm, körglasögon efter behov, motorcykelkläder (jacka och byxor eller ställ) samt handskar och skor avsedda för motorcykelkörning. Körutrustningen skyddar huden och kroppen i olyckor och håller kroppen varm. En körutrustning i starka färger gör även föraren synligare. Ge dig inte ut i trafiken utan dina MC-kläder, inte ens i varmt väder. Som förare är det även ditt ansvar att se till att den som åker med dig bär körutrustning som är säker. Kom ihåg att en hjälm som fått en stöt har blivit skadad och inte längre skyddar som den ska, även om den utanpå ser hel ut. Se upp med begagnade hjälmar; överväg noga före du köper. Läs mer om hjälmanvändning för motorcyklister (Extern länk)(på finska).
  3. Kom ihåg, du är mycket mer sårbar än bilförare. De kör omgivna av en skyddande kaross och en hel del plåt. Därför är det så viktigt att du är förutseende, håller rätt hastighet och anpassar körandet efter förhållandena, t.ex. väder och övrig trafik. Väl övervägda och utförda omkörningar, respekt för säkerhetsavstånd, aktiv uppmärksamhet och en lämplig körutrustning är viktiga skyddsfaktorer för den annars oskyddade motorcykel- eller mopedföraren.
  4. Sicksackkörning från en fil till en annan kan medföra fara för den övriga trafiken och väcker dessutom irritation hos bilförare. Moped- eller MC-förare kan känna sig frestade att köra mellan körfilerna, särskilt i rusningstrafik. För allas säkerhet, såväl den egna som andras, är det emellertid viktigt att varje fordon har hela körfilen att köra på.
  5. När du kör moped eller motorcykel i grupp krävs extra uppmärksamhet. Håll säkerhetsavstånden långa och håll ett öga på de andra förarna i backspeglarna. Undvik att köra rakt bakom den som kör före dig. Även om två motorcyklar kan rymmas att köra på samma fil kan också detta leda till farliga situationer. Kom överens om spelregler före avfärden, till exempel för omkörning, trafikljusväxlingar och pauser. Mer oerfarna förare ska gärna åka i spetsen av längan.
  6. Motorcykelförare kan bli fartblinda. Tänk på att en hastighet på 100 km/h betyder att du rör dig 28 meter per sekund. Stoppsträckan för motorcyklar beror på många olika faktorer, bl.a. hur alert föraren är och fordonets skick. Snåla inte med säkerhetsavståndet! Ju högre hastigheter, desto längre säkerhetsavstånd behövs.
  7. Andra som rör sig i trafiken har svårare att se motorcyklar. Mopeder och motorcyklar syns sämre i trafiken jämfört med större fordon. Motorcyklar kan accelerera så snabbt att det för en bilist kan kännas som om de kommer från ingenstans. Mopeder och motorcyklar ryms dessutom enkelt in i den döda vinkeln, det fält som inte syns i backspegeln. Bilförarna ser dig alltså inte hela tiden. Ett sätt att synas bättre är att alltid ha halvljusen på och bära färggranna kläder, liksom att undvika den döda vinkeln. Se Trafikskyddets videoserie om motorcyklar och synlighet i trafik. (Extern länk)
  8. Var uppmärksam på väglaget. Förare av tvåhjulsfordon måste vara mycket mer uppmärksamma på vägytan än bilförare. Särskilt på våren är det vanligt med tjälskador, gropar och asfalt i dåligt skick. Sommarens plågor är bl.a. lös sand, damm och oljefläckar, och på hösten försämras körsäkerheten av blöta höstlöv. Under höst och tidig vår kan vägen dessutom vara frusen om morgnarna.
  9. Faran lurar i kurvorna. Bakom en snäv kurva eller backe kan det plötsligt finnas en långsam traktor eller utsatt cyklist. Att bromsa eller byta hastighet mitt i en kurva eller nedförsbacke är svårt – det är viktigt att köra förutseende och anpassa körhastigheten på förhand. Anpassa din körhastighet efter siktet, dvs. hur långt framåt du kan se. Om du inte ser långt framåt ska du lätta på gaspedalen.
  10. Öva dina färdigheter för särskilda situationer. Det är bra att öva bromsteknik och motstyrning regelbundet. Bromsa med båda bromsarna och var försiktig med att låta bromsarna gå i lås, särskilt på det främre hjulet. Om motorcykeln har ABS bör du kunna utnyttja bromsarna effektivt. Det enda sättet att bli en duktig bromsare är upprepning och mer upprepning. Använd Trafikskyddets test (Extern länk) (på finska) för att testa stoppsträckan vid olika hastigheter och på olika vägytor. Läs också artikeln om älgkrockar. (Extern länk)

Kör tryggt!

Mer information

Se Trafikskyddets artiklar och videor (Extern länk) för motorcyklister och mopedförare.

Uppdaterad